Тема : Репродуктивне
здоров’я молоді
Стан репродуктивного здоров’я молоді в Україні. Негативні
наслідки ранніх статевих стосунків, зокрема, інфікування на вірус папіломи
людини та ризик розвитку раку шийки матки.
Запобігання захворюванням, які передаються статевим шляхом.
Джерело слайдів : https://naurok.com.ua/reproduktivne-zdorov-ya-molodi-v-ukra-ni-negativni-naslidki-rannih-statevih-stosunkiv-64220.html
Дуже багато підлітків рано починають статеве життя. Щороку створюється безліч підліткових сімей через ранню вагітність дівчинки-підлітка, але позашлюбна народжуваність має тенденцію до зростання. В останні роки безладний початок статевого життя став типовим явищем (уважають, що серед підлітків цей показник може бути 40-60 %).
Якими ж є емоційні чи психологічні наслідки ранніх статевих стосунків? Ці наслідки можуть бути різними, залежно від особистості. Деякі емоційні наслідки є короткостроковими, проте серйозними. Деякі з них можуть спостерігатися навіть після того, як людина вступила в шлюб та стала батьком чи матір’ю. Більшість таких наслідків важко уявити, поки не переживеш їх сам. Емоційні наслідки сексуального досвіду не слід сприймати легковажно, вони можуть мати шкідливий, навіть критичний вплив на можливість людини вести щасливе та повноцінне життя. Розгляньмо 10 негативних психологічних наслідків ранніх сексуальних зв’язків.
Таблиця
10 негативних психологічних наслідків
ранніх сексуальних зв’язків
|
||
1
|
Занепокоєння щодо небажаної вагітності та ВІЛ/ СНІДу
|
Для багатьох сексуально активних людей страх завагітніти чи захворіти на
СНІД є найголовнішим емоційним стресом. Рассел Хенке, координатор оздоровчих
програм у державних школах графства Монтгомері (штат Мериленд), каже: «Я
бачу, як діти звертаються до медсестер у школах, плачуть наступного дня після
свого першого сексуального контакту і хочуть обстежитися на ВІЛ. Вони зробили
цей крок — і тепер їм страшно»
|
2
|
Жаль та самозвинувачення
|
Дівчата більше страждають, ніж хлопці тому, що дівчата частіше вважають,
що секс є одним зі способів виявлення того, що ти справді маєш якісь почуття
до свого партнера. Вони частіше, ніж хлопці, вважають секс знаком прояву
відданості у взаємовідносинах. Якщо дівчина очікує, що сексуальні стосунки
будуть сповнені любові, то вона може почуватися обманутою і використаною,
якщо хлопець не виявить більш романтичної зацікавленості після першої ночі.
За словами 15-річної дівчини, яка описує свій сексуальний досвід: «Я не
очікувала, що хлопець одружиться зі мною, але я ніколи не думала, що він буде
уникати мене в школі»
|
3
|
Провина
|
Провина — особлива форма жалю, сильне відчуття того, що людина скоїла
щось «аморальне». Почуття провини — нормальна моральна відповідальність, знак
того, що совість людини працює. У своїй книзі для підлітків «Любов, побачення
та секс» Джордж Ігр розповідає історію відомого промовця, який виступав перед
старшокласниками однієї зі шкіл. Промовця спитали: «Про що ви найбільше
шкодуєте, коли згадуєте свої шкільні роки»? На що він відповів: «Найбільше я
шкодую про те, що власноруч зруйнував життя однієї дівчини»
|
4
|
Втрата самоповаги та почуття власної гідності
|
Багато людей страждають від втрати почуття власної гідності, коли
дізнаються про те, що захворіли на хворобу, що передається статевим шляхом.
Але навіть якщо пощастить уникнути хвороби, яка передається статевим шляхом,
тимчасові статеві стосунки можуть знизити почуття власної гідності як того,
хто постраждав, так і того, хто виступав у ролі ініціатора цих стосунків
|
5
|
Моральний занепад характеру та зменшення цінності сексу
|
Коли люди ставляться до інших, як до речей, що приносять задоволення та
насолоду, вони не тільки втрачають самоповагу, але й руйнують свій характер
та, як наслідок, занижують свою сексуальність. Цілісний характер складається
з таких якостей, як повага, відповідальність, чесність, турбота та само-
стриманість. Стосовно сексу така риса характеру, як самостриманість, є
надзвичайно важливою. Втрата самоконтролю над сексуальною поведінкою є
важливим фактором у багатьох проблемах, які пов’язані із сексом:
зґвалтування, розпуста, порнографія, сексуальна залежність, статева
невірність у шлюбі тощо
|
6
|
Послаблена довіра та страх бути вірним і відданим іншій людині
|
Молоді люди, які почуваються використаними чи зрадженими через розрив у
сексуальних стосунках, можуть відчувати труднощі в майбутніх взаєминах
|
7
|
Лють через зраду
|
Іноді емоційна реакція на розрив стосунків — це не просто втрата довіри
чи страх ділитись з кимось. Це також лють і шаленство
|
8
|
Депресія та самогубство
|
Інколи емоційне сум’яття, спричинене розривом у
стосунках, призводить до глибокої депресії. Депресія, у свою чергу, може
навіювати думки до самогубства. В останні 25 років кількість самогубств серед
підлітків зросла втричі
|
9
|
Зруйновані стосунки
|
Секс має ще один емоційний наслідок: він може перетворити добрі
взаємостосунки на погані.
Тоді припиняють розвиватись інші сторони цих стосунків і невдовзі
негативні емоції виходять на поверхню. Як наслідок, вони отруюють стосунки, і
те, що можна було назвати стосунками, сповненими турботи, має плачевний
кінець. Коли в сексуальні стосунки вступають у занадто ранньому віці, то це
заважатиме іншим проявам кохання та може затримати розвиток стосунків
|
10
|
Затримання розвитку особистості
|
Дострокові сексуальні зв’язки не тільки можуть затримати розвиток
стосунків, але й розвиток самої людини та її особистості. Наприклад, дехто з
молоді звертається до наркотиків та алкоголю для того, щоб звільнитись від
тривог та непотрібних переживань, інші можуть вдаватись до сексуальних
контактів. Секс стає втечею. Вони не вчаться того, як протистояти
переживанням та тиску, які ставить перед ними життя. Підлітки, які
залучаються до постійних сексуальних зв’язків, не беруть участі в житті
суспільства — формуючи нові стосунки з новими друзями, приєднуючись до різних
клубів та команд, розвиваючи свої вміння та таланти, беручи на себе різні
соціальні обов’язки. Усі ці фактори є важливими «поживними речовинами» для
розвитку підлітка як особистості. Також цей період життя є особливим тому, що
в молоді є і час, і можливість розвивати свої таланти та інтереси. Ті зміни,
яких вони зазнають в саме цей період, впливатимуть на них усе життя. Якщо
молодь не буде правильно використовувати цей час, то вона ніколи не зможе повністю
використати свій потенціал сповна
|
Підліткова вагітність (ілюстративний або мультимедійний супровід)
— Розгляньте пропонований ілюстративний матеріал і сформулюйте висловлювання щодо підліткової вагітності. Висловіть свою власну позицію стосовно цього питання.
Материнство — одна з найбільших цінностей у житті кожної жінки. З медичної точки зору, найбільш сприятливий вік у жінки
для народження дитини — 18-26 років. Але вважається, що пік розвитку материнських почутів настає у 35 років.
Про вагітність кажуть «рання» або «підліткова», якщо вона настає в дівчини-підлітка в низькій віковій категорії від 13 до 18 років. 70 % вагітності не виношуються, закінчуючись абортами (дуже пізно на гранично допустимих термінах), 15 % — викиднями і тільки 15 % — пологами.
За статистичними даними, з трьох вагітних вирішує народжувати тільки одна, 60 % дівчат-підлітків переривають першу вагітність абортом. Штучні аборти завжди супроводжені низкою ускладнень, як під час операції, так і через роки і навіть протягом решти життя. Під час вагітності, як відомо, в жіночому організмі відбувається низка змін, аборт порушує багато процесів, все це спричиняє негативні наслідки. Крім завданих травм окремим органам і організму загалом (пошкодження матки під час операції, кровотеча, запалення, гормональні порушення, безпліддя), аборт наносить душевну травму, яка залишається з людиною протягом життя.
Розв'язування ситуаційних задач (письмово) :
- Світлана, красива та розумна дівчина, прийшла до психолога на індивідуальну консультацію. Вона пояснила, що ніколи не мала раніше хлопця, тому була дуже занепокоєна, коли один зі старшокласників запропонував їй піти на побачення. Після кількох тижнів зустрічей хлопець почав говорити про секс. Вона була проти, але він наполягав. Вона боялася, що хлопець уважатиме її за незрілого підлітка і тому покине її, тому погодилась.
- «Чи допомогло це зміцнити стосунки, «запалити» нові почуття?», — спитав делікатно психолог.
На що Світлана відповіла: «Ще тиждень продовжували ми зустрічатися, займалися сексом кілька разів, а потім він залишив мене. Хлопець аргументував це тим, що в мені «не було жодної іскорки».
* Що б ви порадили Світлані, якби були в ролі психолога?
* Якими були б ваші дії, якби з вами трапилася подібна ситуація, описана в задачі? Поясніть свою позицію.
- Старшокласниця написала листа в рубрику: «Дайте пораду». У ньому йшлося про те, що вона шкодує, що не може покинути хлопця, але відчуває, що потрапила до пастки через їхні сексуальні стосунки. «Мені 16 років, я навчаюся в дев’ятому класі і, як і більшість дівчат мого віку, я вже втратила цноту. Хоча більшість уважають цю тему дуже особистою, я відчуваю потребу поділитися цією частиною мого життя з іншими дівчатами, які розмірковують над тим, розпочинати статеві стосунки чи ні. Секс не відповідає тим яскравим епітетам, якими його описують у фільмах. У ньому не має нічого незвичайного. Насправді це лише розчарування. Я дуже шкодую, що вперше займалася сексом із тим хлопцем, до якого в мене не було особливих почуттів. Я продовжую зустрічатися з ним, хоча відчуваю, що стає дедалі важче. Мені хотілося б порвати наші стосунки і зустрічатися з кимось іншим, але після того, як ми стали близькими одне одному, це дуже важко. Тепер після першої нашої ночі він думає, що ми будемо займатися цим щоразу, ніби ми одружені. Коли ж я не відчуваю бажання, він починає заводити сварку. Виходить так, ніби я йому щось винна.Я не думаю, що цей хлопець кохає мене, принаймні, він ніколи мені в цьому не зізнавався. Я також знаю, що не кохаю його, — і через це почуваюся кепсько.Зараз я чудово усвідомлюю, що це дуже важливий крок у житті дівчини. Після того як ви це зробите, все зміниться. Моя порада — ніколи не поспішайте. Це — головний біль та переживання («Чи бува не завагітніла я?»). Секс — це не розвага. Він повинен бути вираженням відданості іншій людині. Будьте розумні та бережіть себе заради людини, з якою ви хотіли б провести все своє життя. Я шкодую, що не змогла цього зробити, а тепер уже пізно».
* Як ви думаєте, що змусило дівчину написати такого листа?
* Яким може бути вихід для неї? Які поради ви їй дали б?
Завдання : Скласти «модель» здорових романтичних стосунків між дівчатками і хлопцями в підлітковому віці.
Немає коментарів:
Дописати коментар