9 КЛАС. ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я.


Тема : « Сучасний комплекс проблем безпеки.
Безпека як потреба людини. Види і рівні загроз. Заходи безпеки. Взаємозв’язок особистої, національної і глобальної безпеки. Концепція національної безпеки України. Сфери національної безпеки.»

Уявіть собі таку ситуацію. 


Кредит на житло: чи став він доступнішим для українців?Ваша сім’я вирішила придбати нове житло. За якими критеріями ви будете його обирати, щоб забезпечити різні види безпеки?


     Для того щоб людина могла існувати як біологічна жива істо­та , їй потрібна можливість мати їжу, одяг, житло. Оскільки людина живе у суспільстві, їй, як члену суспільства, необхідно мати змо­гу вчитися, працювати, бути вільною і рівноправною з усіма ін­шими людьми. Їй потрібні також можливість брати участь у житті цієї держави, вимагати від держави захисту від будь-яких посягань тощо. Можливість людини мати певні матеріальні, соціальні, культурні і духовні блага, які необхідні їй для нормаль­ного існування і розвитку, називають правами людини.   
Чи розуміють українці, що таке права людини. Дослідження | Новини ...

Права людини є непорушні, це означає, що жодна влада не може їх відібрати. Органи влади мусять гарантувати дотримання прав і свобод у державі.

Курс «Громадянська освіта» для 10-класників. Про права і свободи ...


     Безпека людини – це забезпечення захисту фундаментальних прав і свобод, що становлять основу життя людини. Поняття «безпека» визначається як захищеність суспільства, особистості, держави від небезпек, загроз та надзвичайних ситуацій.
Небезпеки, створені самою людиною, різноманітні. Війни, тероризм, злочини, пандемії , голод, наркоманія, техногенні катастрофи – і це ще далеко не весь перелік.
Важливою ознакою якості життя є захищеність людини від різних небезпек і загроз. Існують різні аспекти безпеки людини.
Безпека людини - Основи здоров'я. 9 клас. Гущина

Загроза – це сукупність умов та чинників, що створюють небезпеку для життєво важливих інтересів особистості, суспільства, держави.
Для створення умов, безпечних для життя та існування, слід максимально знизити загрози й ризики, враховуючи те, що вони будуть різними у зв'язку з індивідуальними особливостями людей:


  Види загроз
Природні    Техногенні    Соціальні

Безпека як потреба людини. Види і рівні загроз. Заходи безпеки ...



Рівні загроз

Безпека як потреба людини. Види й рівні загроз. Заходи безпеки ...


Особистий
Приклади
❖ Порушення правил поведінки на воді
❖ Пожежа в помешканні
❖ Харчове отруєння
❖ Травмування
❖ Дорожньо-транспортна пригода
❖ Порушення правил користування Інтернетом
Національний
Приклади
❖ Стихійні лиха
❖ Лісові пожежі на великих територіях
❖ Епідемії
❖ Воєнні конфлікти
❖ Техногенні катастрофи
❖ Несанкціоноване втручання в комп’ютерні бази даних державних установ
Глобальний
Приклади
❖ Нестача чистої питної води
❖ Зміна клімату
❖ Порушення озонового шару Землі
❖ Забруднення навколишнього середовища
❖ Нераціональне використання природних ресурсів
❖ Зростання кількості населення


    У багатьох випадках особиста безпека залежить від поведінки людини. Так, кожна людина має додержуватися правил безпечної поведінки, уміти діяти в разі виникнення небезпечної ситуації.

 Проте в сучасному світі безпека кожної людини пов’язана також із національною та глобальною безпекою людства. 

Наприклад: 

- забруднення навколишнього середовища, 
- зміна клімату (глобальний рівень загрози) може призвести до техногенних катастроф і стихійних лих (національний рівень загрози), які своєю чергою спричинятимуть загрози кожній людині. 
   Забруднення водойм і ґрунтів, а отже, питної води та продуктів харчування і повітря, може призвести до виникнення хвороб (особистий рівень загрози). 

Такий взаємозв’язок існує не тільки в природному і техногенному, а й у соціальному середовищі: 
 - кримінальні небезпеки (крадіжки, пограбування) створюють загрози кожній людині (особистий рівень загрози), 
- масові заворушення, залучення людей до деструктивних соціальних угруповань — загроза суспільству і державі (національний рівень загрози), - діяльність міжнародних кримінальних угруповань, - тероризм — загроза всім країнам і народам (глобальний рівень загрози). 
    Отже, у сучасному світі всі рівні безпеки взаємопов’язані.

   На рівень безпеки в суспільстві впливає чимало чинників. Вплив чинників може бути позитивним і негативним.
Чинники, що впливають на рівень суспільної безпеки: 

Позитивний
Негативний
❖ Задовільні побутові умови
❖ Збалансоване харчування
❖ Достатній рівень медичних послуг
❖ Успішне навчання, ефективна праця, активний відпочинок
❖ Високий культурний та духовний розвиток
❖ Конструктивне розв’язання конфліктів
❖ Психологічна врівноваженість
❖ Здоровий спосіб життя
❖ Прагнення вирішувати питання місцевої громади й держави
❖ Високий рівень зайнятості людей
❖ Високий рівень життя населення
❖ Економічна стабільність
❖ Незадовільні побутові умови
❖ Незбалансоване харчування
❖ Недостатній рівень медичного обслуговування
❖ Низька рухова активність, перевтома
❖ Низький культурний та духовний рівень розвитку
❖ Непорозуміння, протистояння, сварки, конфлікти
❖ Психологічна неврівноваженість, стреси
❖ Поширення шкідливих звичок, кримінальні небезпеки
❖ Байдужість до громадського життя
❖ Високий рівень безробіття
❖ Низький рівень життя населення
❖ Економічна нестабільність


    І люди, і країни здійснюють заходи безпеки, щоб протидіяти загрозам навколишнього середовища, убезпечити здоров’я і життя на кожному рівні.

Заходи безпеки
Особистий
рівень
❖ Набувати навичок і додержуватися правил безпечної поведінки
❖ Уміти діяти в разі виникнення небезпечної ситуації
❖ Додержуватися здорового способу життя
❖ Уміти оцінювати ризики для здоров’я і життя в повсякденному житті
❖ Набувати й вдосконалювати навички самоконтролю, уміти керувати емоціями
❖ Уміти надавати домедичну допомогу
❖ Додержуватися моральних і етичних норм, загальнолюдських цінностей
Національний
рівень
Забезпечувати:
❖ мир в країні
❖ економічну стабільність
❖ високий рівень життя населення
❖ охорону навколишнього середовища
❖ раціональне використання природних ресурсів
❖ захист інформації Здійснювати контроль за:
❖ здоров’ям населення
❖ станом водойм, повітря і ґрунтів
❖ якістю води і продуктів харчування
❖ інженерно-технічним станом захисних споруд і обладнання
Впроваджувати:
❖ виробництво електроенергії з використанням енергії сонця і вітру
❖ виробництва, що не шкодять природі
❖ екологічно чисті види транспорту Створювати:
❖ законодавство, що регулює найважливіші питання суспільного устрою, захищає права і свободи громадян, структуру і організацію державної влади
❖ правоохоронні органи
❖ умови для морального й духовного розвитку суспільства, вільного доступу населення
до інформації
Глобальний
рівень
Узгоджувати спільні дії між державами та брати участь у міжнародних організаціях і програмах, щоб:
❖ зберегти мир на Землі
❖ протидіяти загрозі тероризму
❖ охороняти здоров’я людей
❖ охороняти навколишнє середовище
❖ раціонально використовувати природні ресурси
❖ створювати безпечний інформаційний простір

Отже, Безпека — одна з важливих потреб і умов існування людини, нації і держави. Тому і люди, і держави завжди дбають про безпеку. Розрізняють загрози природного, техногенного та соціального середовища. Загрози класифікують за рівнями. Виокремлюють особистий, національний та глобальний рівні загроз. У сучасному світі рівні загроз взаємопов’язані. На рівень суспільної безпеки впливає багато чинників, вплив яких може бути позитивним і негативним. Щоб протидіяти загрозам, убезпечити здоров’я і життя на кожному рівні, безпечно існувати і стабільно розвиватися, люди та всі держави світу здійснюють заходи безпеки.

ЗАВДАННЯ:

1. Оцініть ризик для здоров’я і життя людини в наведених ситуаціях. Як діятимете ви? Які навички застосуєте?


Немає коментарів:

Дописати коментар